Är företagens samhällsansvar lönsamt? Cruyff Institute alumninätverk samlades till en innehållsrik eftermiddag och lyssnade till inspirerande föreläsningar av Marianne Bogle, CSR Sweden, Jamie Laflamme, FN, Nyamko Sabuni, ÅF och Lars Appelqvist, Löfbergs. Eftermiddagen gav praktiska exempel på ansvarsfullt företagande liksom på hur idrotten i samarbete med näringslivet skapar ökad samhällsnytta.
På årets Alumnidag samlades ca 40 åhörare med alumni från Cruyff utbildningsprogram samt några av våra uppskattade inspirationsföreläsare som gästat oss genom åren.
Tidigare års uppskattade seminariedagar med teman “Framgångsrik strategiutveckling” och “Framgångsrikt entreprenörskap” följdes i år upp med temat “Framgångsrik CSR”.
CSR (Corporate Social Responsibility) definieras som “the responsibility of corporations for their impacts on society”, på svenska kallar vi det ofta ”företagens samhällsansvar”.
Temadagen inleddes av Marianne Bogle som är verksamhetsansvarig på CSR Sweden och styrelsemedlem i CSR Europe. CSR Swedens främsta uppgift är att inspirera företagen i sitt arbete med ansvarsfrågor och att främja diskussionen mellan näringsliv och politiker.
Marianne gav oss en introduktion till CSR och beskrev betydelsen av att företag, på eget initiativ, aktivt engagerar sig i samhällsutvecklingen. Ett aktivt CSR-arbete bidrar till tillväxt och lönsamhet samt stärker företagets relationer med såväl anställda som kunder och ägare. Ett företag måste alltid utgå från sina egna förutsättningar och möjligheter i sitt CSR-arbete.
Det talas ofta om CSR som företagens ansvar utöver det som lagen kräver. När det gäller handeln, som ofta är global för företagen, finns det dock några områden där företagen arbetar hårt för att lagen kan upprätthållas så att överenskomna koder, riktlinjer och rätt styrning efterlevs. Det handlar om hur anti-korruption, mänskliga rättigheter och transparens i leverantörsledet blir en del av företagens verksamhet och också kan göras till konkurrensfördelar.
CSR Sweden är Sveriges ledande företagsnätverk som fokuserar på företagens samhällsansvar och samhällsengagemang i huvudsak ur ett svenskt perspektiv. Exempel på svenska medlemsföretag är PostNord, Löfbergs, Skandia, SPP, Svenska Spel, Samhall, SJ, Axfood och SAS.
Att idrotten spelar en stor roll för en positiv samhällsutveckling känner vi nog alla till. Men nu vet vi också att FN tillsammans med andra stora internationella organisationer och med näringslivet, framgångsrikt använder sig av idrotten för att globalt skapa ökad samhällsnytta och uppnå FN:s millenniemål.
Jamie Laflamme är Lead Program Manager på United Nations Office on Sport for Development and Peace (UNOSDP) och han berättade om hur FN utvecklar och driver samhällsprojekt där idrotten har en central roll för framgång.
UNOSDP initierades 2001 av Kofi Annan och är en del av FN:s starkt ökade fokus på sport som medel för att bidra till en positiv samhällsutveckling. Sport är ett viktigt verktyg för att nå ut till och stötta barn och ungdomar, och stärka deras rättigheter att få ägna sig åt idrott, lek och spel oavsett var man växer upp, som del av FN:s Barnkonvention och Millenniemål. FN vill tillvarata idrottens unika förmåga att samla, engagera och inspirera samt hur den bidrar till fysisk stark hälsa, skapar delaktighet och stärker viktiga värderingar som laganda, respekt för andra och fair play.
Jamie ansvarar för UNOSDP Youth Leadership Camps med syfte att utbilda ungdomsledare från olika delar i världen i viktiga sociala frågor (”life skills”) och samtidigt lära ut grunderna i ett antal idrotter. Därmed stärks ledarnas förmåga att som förebilder och sociala entreprenörer driva utvecklingen i sina lokala miljöer. Deltagarna får som uppgift att sammanställa individuella actions plans för genomförande när de återvänder hem. På lägren deltar 15 tjejer och 15 killar mellan 18-25 år, verksamma i olika gräsrotorganisationer som lokalt arbetar med ”sport for development”.
UNOSDP och andra internationella Sport for Development-organisationer har i sina program aktivt stöd från många länders regeringar och deras Development Agencies (ungefär som svenska SIDA), nationella idrottsorganisationer (ungefär som RF) och även idrottsförbund. Men Sverige finns inte representerat i något av dessa initiativ… Därför är det extra roligt att vi från Cruyff Institute i Sverige blivit utvalda att arrangera Youth Leadership Camps under fem år, det första på Bosön sommaren 2013. Där deltog bl a Carolina Klüft, Anja Pärson, Fryshuset och Djurgårdsandan som svenska inspiratörer för ungdomsledarna från främst Afrika. Läs mer på www.facebook.com/UNYLPCampSweden.
Intresset att få vara värd för dessa camps är stort och andra arrangörsländer är Qatar, Schweiz, Japan, Tyskland, Sydkorea och USA. För en mer utförlig beskrivning av dessa camp, följ denna länk till ett TV-reportage av Sky Sports i Qatar 2013: http://www.un.org/wcm/content/site/sport/YLCdoha2013
Nyamko Sabuni är Hållbarhetschef och medlem av ÅFs koncernledning sedan 2013 med uppgift att förstärka företagets kunderbjudande och profil inom hållbarhet och socialt ansvarstagande (CSR). Nyamko berättade om sin egen bakgrund, hur egna värderingar formats och styrt hennes karriärval. ÅF är ett internationellt teknikkonsultföretag med ingenjörer som ligger i utvecklingens framkant, ”de är samhällsbyggare vilket inbegriper ett samhällsansvar även för hållbarhet” som Nyamko säger.
För ÅF ska CSR och Hållbarhet bidra till ökad konkurrenskraft och lönsamhet. Som en bas finns ramverk och policies vilka utgör förutsättningarna för att ”leva som vi lär” och anpassa verksamheten till de krav som finns i branschen. Men därutöver ska ÅF bedriva sustainable innovation, hållbar utveckling, som ska skapa värde i tre dimensioner – för kunden, för samhället och för ÅF. Konkreta exempel är nya finansieringslösningar inom området Energieffektivisering, där ÅF kan bidra med initiala investeringar för att stötta kunder som inte har finansiella möjligheter men där energibesparingen är stor både för företag och i förlängningen samhället. ÅF får betalt när besparingen hämtas hem och värde har skapats i de tre dimensionerna.
Nyamko vill på sikt tydliggöra ÅF:s profil med dessa frågor och gav exempel på andra internationella företag som med framgång lyckas kommunicera sina hållbarhetsinitiativ med sin företagsprofil; General Electric ”Ecomagination”, IBM ”A better planet” och Ericsson ”Networked society”.
En annan uppgift för Nyamko är att locka fler kvinnliga ingenjörer till ÅF, och att vara det teknikkonsultföretag som kvinnor helst vill arbeta för. Hon har initierat projektet Code Red för detta syfte.
Lars Appelqvist är Koncernchef på Löfbergs som idag är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Lars har ett starkt engagemang för hållbarhetsfrågor och har goda erfarenheter av hur affärsverksamheten främjas av företagets vilja att göra gott och bidra till en bättre värld. Han pratade om kaffebranschens utmaningar och hur de jobbar med hållbarutveckling i alla led, från böna till kaffekopp. ”Det ska vara lätt för våra kunder att göra rätt”. Lars berättade om de olika produktmärkningarna (som Fairtrade, Rainforest, KRAV och EUs ekologiska märkning) och hur Löfbergs Lila ska erbjuda 100 % hållbara produkter.
Hållbar lönsamhet är en grundförutsättning för Löfbergs med kaffebranschens utmaningar där produktionsförutsättningarna spelar mycket stor roll. Lars ger fem grundläggande hållbarhetsperspektiv för Löfbergs; lönsamhet, etiskt, socialt, miljö och långsiktighet.
Löfbergs är mycket bra på att hantera hållbarhetsfrågor och processerna i den egna värdekedjan från böna till kopp – transporter, förädling, lager, försäljning – men har ingen egen kontroll över odling som kan motsvara 80% av påverkan på hållbarhetsfrågorna. Det är därför viktigt att ta stöd av olika internationella organisationer och certifieringar i utvecklingen av odlingsförutsättningarna. Lars gav exempel på flera initiativ som utmärker Löfbergs ambition att bidra till och säkerställa långsiktig tillgång på kaffe utifrån hållbarhetskrav.
Löfbergs har som målsättning att hela sortimentet ska vara fullt certifierat till år 2016. Kunderna förstår värdet och hållbarhetsmålen är en konkurrensfaktor. Det är viktigt att kommunicera målen och om/när vi uppnår dem säger Lars. Även om vi inte uppnår dem, det är bättre att visa varför och våga ta frågan istället för att gömma oss och bli tagna på sängen om något inte skulle fungera. Lars hänvisar till olika ”köttskandaler” där aktörerna inte varit tydliga eller tagit reda på vilka förutsättningar som de anser ska gälla. Ett annat exempel, men bra, är Unilever som med svenske Michael Treschow vid rodret har tydliga tillväxtmål att dubbla omsättningen fram till år 2020 men att samtidigt halvera sin klimatpåverkan. En ambition som kommer att kräva extremt nytänkande som med all sannolikhet också innebär olika konkurrensfördelar och ökat intresse från konsumenterna.
Marianne Bogle, CSR Sweden
Jamie Lalamme, FN
Nyamko Sabuni, ÅF
Lars Appelqvist, Löfbergs