I slutet av maj startade andra upplagan av Klubb- och Sportchefsutbildningen. Utbildningen är inriktad på affärsmannaskap, ledarskap och ekonomi och vänder sig till aktiva, ledare, chefer och styrelseledamöter inom idrotten.
Den första modulen fokuserades på strategi, varumärke och kommunikation samt ledningsgruppens arbete/roll. Deltagarna fick besök av Jerker Fagerström, projektledare DDB reklambyrå, som pratade om ”det nya medialandskapet” med de möjligheter och utmaningar denna utveckling medför. Deltagarna startade även upp sina företag i affärssimuleringsprogrammet Simbiz, där de virtuellt ska driva ett företag i olika faser.
Vi besökte Tele2 arena och fick en specialguidad tour på nya arenan, därefter en presentation av Stefan ”Myran” Gustavson från Stockholm Globe Arena om hur de jobbar med event och sponsring på deras olika arenor.
Deltagarna startade sina förberedelser och planering för sitt projektarbete som ska vara relaterat till och skapa värde för deltagarnas egna dagliga verksamheter. De jobbar löpande med arbetet under hela utbildningen.
Nästa modul är i slutet av augusti och fokuseras på Juridik och Ekonomi.